Izmailova: kõlakojastunud Facebooki algatused ei kandu reaalsusesse

Peaasjalikult Facebooki gruppides toimuvates aruteludes sünnib palju häid ideid, aga kuna nendes maailmavaatelistes kõlakodades jääb puudu algatusvõimest ja teotahtelised noored veedavad aega pigem Instagram’is ning YouTube’is, ei kandu värsked mõtted päris ellu, leiab Eestimaa Roheliste esimees ja Tallinna abilinnapea Zülexya Izmailova.

Kui eelmiselt kohalike omavalitsuste (KOV) valimistel otsustasid Eestimaa Rohelised teha sotsiaalmeediakampaania “Neoonrohelised”, siis jätkus sellele nii kriitikuid kui ka kiitjaid. Mõnede poliitvaatlejate hinnangul oli tegemist sisutu poliitpalaganiga. Teiste arvates suutsid roheliste muusikavideod kõnetada noori paremini kui varasemad poliitkampaaniad, mis lubasid värskelt valimisõiguse saanutele uut skatepark’i või paremaid huviringe.

Roheliste esimehe Zülexya Izmailiova sõnul oli Eestimaa Roheliste olukord enne viimaseid valimisi suhteliselt nutune. “Rohelisi marginaliseeriti ja peavoolumeedia ei kajastanud meie tegemisi,” kirjeldab Izmailova. Seejuures polnud kiita ka erakonna rahaline seis, mis ei lubanud rohelistel teha tavapärast plakatikampaaniat.

Rohelistel oli vaja teha kampaania, mis tõmbaks pilke, oleks kuluefektiivne ja tooks erakonna meediapilti. Izmailova sõnul pakkus “Neoonroheliste” sotsiaalmeedia kampaania välja režissöör Rasmus Merivoo, kelle juhtimisel salvestati kampaania tuuma moodustanud kaks videot. Nii pandi muusikasse roheliste Tallinna valimisprogramm ja valijad said teada, kuidas sünnib looduse eest võitlev kapten Zuzu.

Kuigi Zülexya Izmailova sõnul prooviti kõnetada võimalikult suurt osa valijatest, kujundati kampaaniasõnumid ja formaat pidades siiski silmas eelkõige alla 30-aastaseid valijaid ehk kampaanianägudele sarnaseid inimesi. “Kampaania sai tegelikult kohe head tagasisidet. Mind näiteks hämmastas, kuidas tänaval mõned lapsed “Kapten Zuzu” laulu laulsid,” meenutab Izmailova. Tema väitel nägid paljud roheliste kampaaniat kui värsket tuult Eesti poliitmaastikul ja see tagas roheliste juhi hinnangul väga hea valimistulemuse.

Noori kõlakodades pole

Keskkonnaaktivistina tuntust kogunud Izmailova on ka varasemalt sotsiaalmeediakampaaniad organiseerinud. Näiteks toob Izmailova lendorava elupaikade kaitseks ja Eesti metsanduspoliitika kitsaskohtade esile toomiseks korraldatud kampaaniad. “Inimesed tulid nende kampaaniatega kaasa ja tänu sotsiaalmeedias toimunud arutelule tõstusid teemad ka meedias,” räägib Izmailova.

Samas märgib roheliste juht, et sotsiaalmeedias toimuvat ühiskondlikku debatti on pärssinud nii öelda kõlakodade teke. See tähendab, et kuigi ühe maailmavaatega inimesed saavad enda ideid üksteisega jagada, puudub neil võimalus debateerida vastanduva vaadetega kasutajatega. Ühtlasi leiab Izmailova, et kõlakodadest sündinud ideed jäävad sõnadeks mõne postituse kommentaariumis, kuid ei kandu pahatihti reaalsusesse. “Ainus hea näide reaalselt ära tehtud ideest oli sel suvel Tartus Emajõe kallastel tehtud tselluloositehase vastane inimkett,” märgib Izmailova.

Samuti pole roheliste esimees kindel, kas Facebook on üldse parim platvorm täiskasvanueale lähenevate uute täisõiguslike kodanike kaasamiseks ühiskondlikku debatti. “Facebooki kasutavad peaasjalikult üle 25-aastased inimesed. Nooremad inimesed kasutavad aktiivsemalt Instagrami ja YouTube, kus noorte kõnetamiseks tuleb olla palju nutikam ja loovam,” leiab Izmailova.

Esmalt ilmus artikkel err.ee portaalis: https://www.err.ee/852109/izmailova-kolakojastunud-facebooki-algatused-ei-kandu-reaalsusesse

Zülexya Izmailova osales Paides Arvamusfestivali teisel päeval (11. august) kell 16.00 ERRi alal toimuval arutelul “Lumehelbeke tasa, tasa. Arutelu noortest ja noortele sõna andmisest”. Izmailova kõrval rääkisid noortele sõnaandmisest läbi sotsiaalmeedia prisma Eesti YouTubereid koondava loovagentuuri Creatly asutaja Brait Pilvik, Eesti Noorteühenduste Liidu esimees Roger Tibar ja Tartu Ülikooli meediasotsioloogia dotsent Ragne Kõuts. Arutelu otseülekannet oli võimalik vaadata ETV2-st ja portaalist ERR.ee

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.