Kaspar Kurve: 5G ning tehnoloogia muudavad kõike

Ma olen põhimaanteede neljarealiseks ehitamise vastu. Pole teab mis üllatus – rohelised on alati kõige vastu, eksole? Tegelikult pole see sugugi nii, rohelised on lihtsalt selle poolt, et otsuseid tehes mõeldaks kaks sammu ette, kuid paraku seda neljarealiste maanteede puhul ei tehta – valmimise hetkeks on nn „sajandi” taristuprojekt totaalselt iganenud.

Panustame tehnoloogilisse arengusse, mitte iganenud taristusse

Jah, minagi sõidan tihti Tallinna ja Võrumaa vahet ja tunnistan ausalt, et esimesed 70km mööda neljarealist maanteed on ikka väga mugav kulgeda küll. Sellegipoolest oleme me neljarealiste maanteedega ehitamisega lootusetult hiljaks jäänud ning vastavad investeeringud oleks tulnud teha juba taasiseseisvumise alguses. Kui palju inimelusid oleks sellisel juhul säästetud…

Praeguste plaanide kohaselt peaksid riigimaanteed neljarealisteks saama aastaks 2035 või hiljem. Lisaks neelab teedeehitus miljardeid eurosid meie riigieelarvest. Küsimus on väga lihtne: millist probleemi me põhimaanteede neljarealiseks ehitamisega lahendada tahame. Vastus on, et kiirteed teevad liiklemise mugavamaks, ohutumaks ning kiiremaks. Kõlab loogiliselt? Jah, senises kontekstis küll, aga aastaks 2035 selline väide enam ei päde.

5G ning tehnoloogia muudavad kõike

Maailmas ja ka Eestis on juba alanud 5G revolutsioon. 5G’d ei ole vaja selleks, et me kiiremini filme alla saaks tõmmata, vaid selle rakendusvõimalused on sisuliselt piiritud, me isegi ei tea täna veel kõiki selle potentsiaalseid kasutusvaldkonni. Aga osasid valdkondi, mida 5G tundmatuseni muutma hakkab, me juba mõistame – targad kodus, targad linnad, personaalmeditsiin, tehisintellekt, liit- ja virtuaalreaalsus jpm. Ning loomulikult isesõitvad autod.

Tehisintellektil põhinevaid isesõitvaid autosid on oodatud juba aastaid ja vaikselt, kuid kindlalt on need täna reaalsuseks saamas, seda suuresti tänu 5G võrkudele. Isesõitvate autode võtmesõnadeks on mugavus ja turvalisus – tehisintellekt on oluliselt usaldusväärsem „juht” kui inimene. Tehnoloogia areng on sisuliselt eksponentsiaalne ning tänased tippsaavutused tunduvad juba mõne aasta möödudes iganenud. Trend on selge ning trend toetab on üha turvalisemate, targemate ning odavamate isesõitvate autode revolutsiooni.

Areng ei tule iseenesest

Loomulikult pole kõik autod, mis Eesti teedel aastal 2035 vuravad veel isesõitvad, aga läbi 5G (ehk juba 6G?) on siiski sisuliselt kõik sõidukid ühtsesse ülikiiresse võrku ühendatud. See tähendab, et kõik autod, olgu need siis isesõitvad või mitte, „teavad” reaalajas täpselt, kus teised sõidukid asuvad ning saavad koheselt juhile anda informatsiooni, millal on turvaline möödasõit teha, kas läheduses on oht metsloomaga kokku põrgata, milline on optimaalne kiirusevalik vastaval teelõigul jne. Seega turvalisus, kiirus ja mugavus ei sõltu sugugi enam laiematest teedest, vaid hoopis tehnoloogiast ning selle arengust.

Sellest on küll palju räägitud, kuid ka mina ei väsi seda kordamast – meie üks suurimaid probleeme on see, et meil puudub pikaajaline visioon – näiteks, millisena tahaksime Eestit 15. aasta pärast näha ning mida selleks tegema peaksime, et eesmärgid saavutada. Mina tahaksin näha Eestit Euroopa Silicon Valley’na, kohana, mis meelitab tehnoloogiaettevõtteid üle kogu maailma. Kohana, kus homne juhtub juba täna. Selleks on vaja aga plaani ning ressursside suunamist teadus- ja arendustöösse, selleks ongi vaja kaks sammu ette mõelda, mitte suunata üüratud summad taristuprojektidesse, mis oma eesmärki ei täida. 

Artikkel ilmus 5. märtsil Postimehes: https://leht.postimees.ee/7193903/kaspar-kurve-5g-ning-tehnoloogia-muudavad-koike

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »
%d bloggers like this: